Pages

PEREMPUAN ITU


Knape ye perempuan neh kecoh..Bila orang yang kita sayang buat somthing yang kite rase excited rase mcm berkobar2x nak membe2x laaen tau. Emmm.....
Knape ye perempuan neh suke ikot emosi?. Bila orang yang kita sayang xde kat depan mate kite mesti kita berburuk sangke.Pastu nak marah2x sampai orang keliling pn bleh tau.Huhu..
Jawapan nya perempuan ni makhluk yang sgt2x sensitif dan perlukan perhatian.






Daripada Abu Qilabah daripada Anas bin Malik bahawa Rasulullah s.a.w. berada dalam satu perjalanan. Ada seorang budak yang dikenali dengan Anjisyah menarik unta yang ditunggangi oleh wanita-wanita. Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda: Wahai Anjisyah! Perlahankanlah kerana yang kamu tarik itu ialah botol-botol kaca. Perawi, Abu Qilabah, berkata: Maksudnya ialah wanita-wanita. (Hadis riwayat al-Bukhari no: 5857.)
Rasulullah s.a.w. menggambarkan wanita sebagai golongan yang lembut dari segi perwatakan dan cukup sensitif. Baginda menyebutkan wanita seperti botol-botol kaca yang mudah pecah jika tidak dijaga dan diberi perhatian.
Rasulullah s.a.w. membuat perumpamaan wanita seperti tulang rusuk bukan bermaksud untuk merendahkan kedudukan mereka tetapi sebagai peringatan kepada kaum lelaki supaya memberi perhatian kepada mereka, melayani mereka dengan baik, mendidik dan menjaga hati mereka. Sama seperti lelaki, wanita sama-sama berperanan untuk menegakkan agama dan menguruskan hal ehwal kehidupan.


sOURCE:http://gotabligh.com/ilmu-zikir/perempuan-tidak-berasal-daripada-tulang-rusuk.html

Jadi pada perempuan ketahui la mmg lumrah anda begitu. Terpulang pada cara pemikiran masing2x. Tapi jangan jadikan alasan lumrah itu sebagai penghalang untuk menjadikan kita sebagai seorang perempuan yang penyabar, merendah diri dalam mengecapi hati yang hanif.






 "Jiwa yg tenang adalah jiwa yg sentiasa mengingati Allah"

0 comments:

Post a Comment